Narrow your search
Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Aandachtsstoornissen : een neuropsychologisch handboek
Authors: ---
ISBN: 9026514042 Year: 1995 Publisher: Lisse : Swets en Zeitlinger,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kinderen met aandachts-en werkhoudingsproblemen.
Author:
ISBN: 9033433125 9789033433122 Year: 1998 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoud: I. Analyse en interpretatie van werkhouding: 1. Wat is een werkhoudingsprobleem? 2. Meten van een werkhouding 3. Hoe analyseren we werkhouding? 4. Interpretratie van werkhouding vanuit beïnvloedende factoren 5. Werkhouding en cognitieve stijl II. Het A.D.(H.)D.-syndroom: 1. De term A.D.(H.)D. 2. De subtypes 3. De stoornis 4. Kenmerken van een A.D.(H.)D.-kind 5. De diagnose 6. Een voobeeld III. Begeleiding van kinderen met werkhoudingsproblemen: 1. Basisprincipes 2. Schematische voorstelling van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum: een synthese 3. Concrete aanpak vanuit de praktijk


Book
Lees eerst de vraag : over opdrachten verkennen en addertjes onder het gras vermijden
Author:
ISBN: 9789401410649 Year: 2014 Volume: *24 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nooit meer 'Ik snap dat niet' - Al te vaak maken kinderen bij het uitvoeren van een opdracht fouten die te wijten zijn aan het onzorgvuldig lezen van de instructie. Ze bekijken de vraag heel even en gaan onmiddellijk aan de slag. Of ze bekijken de vraag zelfs helemaal niet. Er zijn ook kinderen die wel zorgvuldig lezen maar de 'addertjes onder het gras' niet zien, waardoor ook zij fouten maken. Lees eerst de vraag toont stap voor stap hoe je een instructie leest, analyseert en verwerkt vooraleer je aan de uitvoering begint. Het boek staat boordevol nuttige tips en oefenmateriaal voor het werken in individueel of groepsverband. Voor leerkrachten, therapeuten, huiswerkbegeleiders, ouders en iedereen die in het werken met kinderen en jongeren vragen of taken tegenkomt waarbij een instructie belangrijk is.


Book
Kinesiologie voor kinderen : een hulpmiddel bij leer- en concentratieproblemen : voor ouders, docenten en hulpverleners
Authors: --- ---
ISBN: 9789076771953 Year: 2007 Publisher: Katwijk Panta Rhei

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen staan tegenwoordig erg onder druk, en hebben vaak moeite met het voldoen aan de verwachtingen van ouders en docenten. Ze krijgen huiswerkbegeleiding of bijlessen, rennen van de ene club naar de andere met als gevolg: onzekerheid, ADHD, chronische vermoeidheid en faalangst. Kinesiologie is een eenvoudige manier om deze druk op de kinderen te verlichten. De oefeningen nemen psychische en lichamelijke blokkades weg, waardoor de energie weer vrij kan stromen en de kinderen (en de ouders) meer lucht krijgen. Geestelijke blokkades en stress worden vastgelegd in de spieren: met een speciale spiertest kunnen deze blokkades dan ook opgespoord worden. Die spiertest wordt uitvoerig beschreven en uitgelegd en kan door iedereen uitgevoerd worden. In zeer heldere bewoordingen wordt uitgelegd hoe deze uitgekiende bewegingsoefeningen (ook wel Brain-Gym genoemd) de hersenen kunnen beinvloeden. (Bron: covertekst)


Book
Slim maar vastgelopen : emoties bij tieners en volwassenen met ADHD
Author:
ISBN: 9789026522765 Year: 2014 Publisher: Amsterdam Pearson

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Slim maar vastgelopen bevat een serie waargebeurde verhalen van intelligente, competente tieners, adolescenten en volwassenen. Zij zijn vanwege hun ADHD vastgelopen op school, op het werk of in hun sociale omgang met anderen. De casussen belichten de vele kanten van de stoornis en beschrijven de strategieën en behandelingen die kunnen worden toegepast om weer 'op gang te komen'. Thomas Borwn is internationaal bekend als deskundige op het gebied van ADHD. Hij benadrukt de vaak niet-erkende rol die emoties spelen in deze complexe stoornis. Slim maar vastgelopen is bedoeld voor iedereen die met AD(H)D te maken heeft.


Book
Vergeten, kwijt en afgeleid : opvoedwijzer om executieve functies bij kinderen te versterken
Authors: ---
ISBN: 9789079729494 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Hogrefe

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is je kind altijd alles kwijt? Nooit op tijd? Meteen weer vergeten wat je net zei? Overal met z'n gedachten behalve bij de les & Dan heeft je kind waarschijnlijk last van zwakke executieve functies. Executieve functies zorgen er voor dat we kunnen plannen, organiseren, onze impulsen onder controle kunnen houden en ons gedrag kunnen monitoren.Zwakke executieve functies komen voor bij kinderen met adhd, autisme en leerstoornissen, maar ook bij veel kinderen zonder specifieke diagnose. Karakteristiek voor deze kinderen is dat ze dingen wel lijken te kunnen, maar ze toch niet doen &Vergeten, kwijt en afgeleid is speciaal voor ouders van kinderen met zwakke executieve functies. Na een beknopte maar zeer heldere uiteenzetting van wat executieve functies zijn en hoe ze zich ontwikkelen, gaan de auteurs uitgebreid in op de vraag wat je er aan kunt doen. Aan de hand van herkenbare voorbeelden bieden ze talloze praktische strategieën en nuchtere tips om executieve functies van kinderen thuis en op school te versterken.Help je kind beter plannen, belangrijke dingen niet te vergeten, omgaan met frustratie, impulsen onder controle te houden en veranderingen beter te accepteren. Daarnaast helpt Vergeten, kwijt en afgeleid ook bij heel praktische zaken als zelfstandig huiswerk maken of de eigen kamer opruimen.


Book
Heb ik dat ? Over Tourette en zo
Author:
ISBN: 9789085605065 Year: 2007 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Heb ik dat?!' waren Julians (8 jaar) woorden toen de diagnose gesteld werd. Hij sprak het uit met een mengeling van nieuwsgierigheid en afschuw: nog meer ellende. Hij had ook al de diagnose PDD-nos gehad. 'Maar wat is dat dan eigenlijk precies?' was zijn volgende vraag. En die bleek niet zo eenvoudig te beantwoorden. Het was moeilijk informatie te vinden en informatie voor kinderen bleek een nog groter probleem. Julian is niet het enige kind met Tourette, daarom heeft zijn moeder Janneke Helling-van Rheenen dit boek geschreven. Het is zó belangrijk dat een kind weet wat er met hem of haar aan de hand is. Alleen op die manier kan het leren leven met Tourette en zich wapenen tegen het voortdurende onbegrip. Ook ouders, leerkrachten en hulpverleners biedt dit boek meer inzicht. Janneke Helling-van Rheenen is moeder van Julian en secretaris van Stichting Gilles de la Tourette. Voor kinderen (en hun ouders/verzorgers) vanaf 8 jaar. Inhoudsopgave : 1. Even voorstellen... 2. Je hersenen 3. Wat is Tourette? 4. Waar je nog meer last van kunt hebben 5. Hulp bedenken 6. Omgaan met Tourette: familie en vrienden 7. Omgaan met Tourette: broertjes en zusjes 8. Omgaan met Tourette: op school 9. Omgaan met Tourette: hulpjes thuis 10. Einde van dit verhaal


Book
Superleerkrachten gevraagd! : de onderwijskundige aanpak van werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9033449013 Year: 2001 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur belicht in zijn boek een bijzondere oorzaak van schools mislukken, namelijk de 'werkhouding', omschreven als de manier waarop leerlingen leerstof opnemen, verwerken en weergeven. Hij onderscheidt vanuit zijn onderwijservaring en vanuit de literatuur een achttal verschijningsvormen van werkhoudingsproblemen die voor leerkrachten zeker herkenbaar zijn. De ADHD-problematiek wordt afzonderlijk behandeld.

Keywords

ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Kinderen. --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- onderwijsonderzoek --- werkhoudingsproblemen --- Educational psychology --- Flanders --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- kinderen met leerproblemen --- zorgverbreding --- 464 --- leerproblemen --- onderwijskunde --- orthodidactiek --- orthopedagogiek --- basisonderwijs --- concentratiestoornissen --- kinderen --- leraren --- remedial teaching --- 467 --- Basisonderwijs --- Differentiatie --- Feuerstein --- Instructie --- Kinderen --- Koning, L --- Onderwijskunde --- Probleemoplossingsvaardigheden --- Werkhoudingsproblemen --- Zelfstandig werk --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met ADHD --- kinderen met concentratieproblemen --- kinderen met werkhoudingsproblemen --- werkhoudingsproblemen (ler) --- Werkhouding ; basisonderwijs --- 090737.jpg --- leerlingbegeleiding --- leerlinggedrag --- leermoeilijkheden --- studiebegeleiding --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: Pedagogiek) --- 371.21 --- 376 --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- concentratiemoeilijkheden --- onderwijs --- NLD : Non-Verbal Learning Disorder --- Meichenbaum --- Zorgverbreding --- Meichenbaum, Donald --- Feuersteinmethode --- Remediërend onderwijs --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Kind --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie


Book
Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen
Author:
ISBN: 9033449544 9033453878 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Analyse en interpretatie van werkhouding - Het A.D.(H.)D.-syndroom - Begeleiding van kinderen met werkhoudingsproblemen - Het AD(H)D-syndroom bij pubers en adolescenten

Keywords

ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Adolescenten. --- Kinderen. --- Onderwijs. --- concentratieproblemen --- Educational psychology --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- puberteit --- 464 --- Aandachtsproblemen --- A.D.H.D.-syndroom --- Werkhoudingsproblemen --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- adolescenten --- kinderpsychiatrie --- pubers (puberteit) --- Leerstoornissen --- ADHD ; kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- 616.2 --- MBD-kinderen --- concentratiemoeilijkheden --- kinderen met leerproblemen --- werkhoudingsproblemen --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- Feuerstein, Reuven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Meichenbaum, Donald --- Orthopedagogie --- concentratiestoornissen --- probleemgedrag --- Hyperkinetische kinderen --- Kinderen met concentratieproblemen --- #PBIB:+105.64 --- Concentratiestoornis --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- Denken --- Feuersteinmethode --- Zelfinstructiemethoden --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Kinderen --- Kleuters --- Remediëring --- Secundair onderwijs --- Adolescenten --- Pubers --- Leerproblemen --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Hyperkinetische kinderen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Werkhoudingsproblemen --- Meichenbaum --- aandachtsstoornissen --- Geheimschrift --- Logisch denken --- Oog-handcoördinatie --- Visuele perceptie --- 032321.jpg --- Leermoeilijkheden --- Orthopedagogics --- coördinatie --- orthopedagogiek --- berengroepen --- gezichtsvermogen --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Zelfinstructiemethode --- Kind --- Kleuter --- Adolescent --- Puber --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by